RIK SLABBINCK
Rik Slabbinck stond nog met één been in het Vlaamse expressionisme van voor de oorlog en met het ander in de Nieuwe Figuratie van na de oorlog. Hij was dan ook een van de wegbereiders ervan. Hij was goed bevriend met leeftijdsgenoot Luc Peire, maar die ging een geometrisch abstracte richting uit. Rik Slabbinck bleef bij de figuratie. Rik Slabbinck vervormt zijn beeld niet meer zoals de expressionisten, maar reduceert het wel tot de elementaire contouren ervan, zonder veel perspectief, schaduwen of details over te laten. Hij kan daardoor bij de intimisten gerekend worden, die een meer beheerster, stiller en beschouwelijkere kunst wilden. Maar hij gebruikt wel hevige, harde, intense, soms compleet afwijkende kleuren en dat brengt hem dicht bij de fauvisten en de Nieuwe Figuratie van na WO-II. Hij mengt zijn kleuren niet, maar brengt ze rechtstreeks, onverdund, van de tube op het doek en smeert ze verder uit met het mes, soms in grote oppervlakken: niet egaal uitgevlakt, soms blijft het doek zelfs nog zichtbaar. Rik Slabbinck ging er prat op dat hij maar één borstel gebruikte en dat was om zijn atelier te vegen. Hij gebruikte ook geen palet. Hij gebruikt slechts een beperkt aantal kleuren in een doek. Hij vond dat zijn kleuren meer kracht hadden als hij ze zuiver gebruikte. Omdat hij uitsluitend met een mes werkte blijven de randen van zijn onderwerpen onscherp, fragmentarisch, vaag afgelijnd en soms zelf niet ingevuld. Dat, samen met een gestileerd beeld en de variërende dikte van de verf geven zijn doeken een schematisch karakter. Juist dat schetsmatische brengt leven in zijn doek. Zijn oeuvre wordt dan heel fris, eenvoudig, helder, kalm, sereen qua compositie en toch picturaal vitaal, krachtig en kleurrijk. Heel herkenbaar.
‘Natuurlijk abstraheer ik ook. Dat doet elke schilder wel min of meer. Als ik de natuurlijke kleuren door mijn eigen visie vervang, is dat ook een abstractie. Maar men moet het abstraheren eenvoudig gebruiken; het moet een onderdeel van het geheel blijven, geen doel op zich.’ R.S.