PIERRE RIBA
Pierre Riba maakt sculpturen met golfkarton dat hij met een hars behandelt tot het beenhard en als metaal aanvoelt. Hij gebruikt daarbij altijd het golfpatroon van de doorsnede als structureel en visueel element. Hij bouwt een werk op in laagjes karton die hij precies op maat versneden heeft zodat ze passen in het totaal concept van het beeldhouwwerk. Door die lagen karton introduceert hij ook een lineariteit in al zijn werken en dat leidt tot een strakke stilering ervan. Dikwijls heeft hij het golfkarton in een zwarte grafietverf gedompeld, maar even vaak laat hij de kleur naturel en dan wordt het met bijenwas behandeld. De zwarte of de naturel kleur, het golfpatroon en de lineariteit van de kartonlagen vormen de drie basis-kenmerken van het oeuvre van Piere Riba. Hij maakt hiermee totem-sculpturen, origami-wandreliëfs en etnische maskers.
Zijn maskers – of gezichten – vormen het figuratieve aspect van zijn oeuvre. De inherente lineariteit van zijn materiaal geven er een strakke driehoekige vorm aan zodat ze doen denken aan etnische maskers uit Afrika. De wandreliëfs, die hij origami-reliëfs noemt, zijn zeer abstract, geometrisch zelfs, maar toch met een toets zachte lyriek in de afgeronde vormen ervan: grote uitgevouwen kartonconstructies, uitgepuurd en sereen.
Pierre Riba gebruikt het bescheiden en goedkoop materiaal dat golfkarton is, en maakt daarmee beelden die eeuwen geleden lijken ontstaan te zijn. Alle ornamentiek of franjes ontbreken in zijn werk. De beperkte kleur en hun gestileerd volume geven aan zijn kunstwerken een imponerende zwijgzame monumentaliteit. Eenvoud en complexiteit zijn samen gebracht. De raadselachtige vormen, de vreemde figuren intrigeren, bevragen en charmeren. Zij zijn de wegen naar de eeuwigheid.