ROGER NELLENS
Alhoewel Roger Nellens helemaal geen technische achtergrond heeft is het opvallend met hoeveel liefde en respect hij zijn machines schildert. Het zijn altijd zuivere mechanische machines, al een beetje archaïsch in zijn tijd: elektriciteit of IT komt er niet bij te pas. Vooral in de raderwerken van horloges heeft hij zijn inspiratie gevonden.
Het zijn bijna altijd twee-dimensionele weergaves van machines, ook in dit schilderij, maar door kleurgradaties toe te passen komt er geleidelijk meer volume in zijn schilderijen zonder een echt perspectief te suggereren. Het zijn als het ware ingekleurde technische tekeningen, maar dan zonder de maten, hoeken of cirkelstralen te vermelden. Trouwens een technische tekening is op noodzakelijke tussenstap tussen een idee en de uitwerking ervan: het resultaat van een meetkundig analytisch onderzoek en uitwerking om een oorspronkelijk idee te kunnen realiseren tot een mooi voorwerp. Aan ieder voorwerp dat mooi of nuttig is ligt een mooie technische tekening aan de grondslag.
Veelal wordt het mechanische geassocieerd met het non-humane, het automatische, het onbezielde, het amorele. Roger Nellens stelt de vanzelfsprekendheid van deze associatie in vraag door de machines te laten zweven in een etherische, immateriële achtergrond. De visualisatie van het zuivere, geestelijke, het onaardse, het surreële. Daarmee voegt hij zich bij de surrealisten als Paul Delvaux, Réné Magritte en Jean Tinguely die vriend bij hem aan huis waren.
‘Het voornaamste is, om te beginnen, de achtergrond van het schilderij. Ik beschouw dit als de ziel ervan. Die achtergrond lijkt monochromatisch maar is nooit dezelfde en is afhankelijk van de ruimte waar het werk hangt. Ongemerkt speelt deze achtergrond met de kleuren van de machine die op de voorgrond staat en schept zij de illusie dat de kleuren van de machine veranderen, terwijl die machine dezelfde blijft’. R.N.