JUAN MIRO
De kenmerken van het werk van Miró vinden hun oorsprong in het surrealisme. Miró verkent een onbekende en fascinerende wereld die een belangrijk deel reserveert aan het irrationele. Zijn werken vormen zich rond de karakteristieken van lichamen, vormen en objecten. Miró laat de elementen weg die het werk onduidelijk maken. Vormen, lijnen, arabesken worden voldoende gebogen om een vogel te beschrijven. In zijn laatste jaren is Miró beïnvloed geworden door de ‘Action Painting’ van Jackson Pollock. Zijn werken worden gemarkeerd door het laten lopen van de verf en het schilderen met zijn handen. Naarmate zijn artistieke evolutie vordert, zoekt Miró telkens naar minder. Zijn werk wordt simpeler.
Miró maakte zijn litho’s meestal meteen op zinkplaat. Hij tekende gemakkelijk op zink, met zijn vingers, een kwast, een borstel en zwarte inkt. Inkt heeft de bijzonderheid dat het vet is en gemakkelijk doordringt in het lichtelijk poreuze zink. Elke kleur heeft betrekking op verschillende zinkplaten. Miró moest zijn uiteindelijke werk ontleden in evenveel etappes als er kleuren waren. Hij moest dikwijls een tiental verschillende platen maken om een origineel te verkrijgen. Voor elke afdruk moest hij iedere plaat opnieuw van inkt voorzien in de passende kleur.
Een dergelijke gravure is evenwaardig aan een schilderij. Miró