ENK DE KRAMER

Enk De Kramer heeft een bijzondere aandacht voor de innerlijke structuur van de dingen en brengt die naar buiten. Hij maakt er huid van. De etsen van De Kramer vragen om streling. Experimenten met texturen lijkt de kern van de kunst van De Kramer. Men kan verdwalen in de abstracte sferen die Enk De Kramer oproept. Men kan genieten van de diepten die de gelaagde kleurvlakken suggereren. Zwart blijkt niet zwart te zijn als negatie van wit, maar even rijk als het variërende wit van de sneeuw. Naast zwartvibraties zijn de aardse okerbruinen overheersend, die al eens een zeldzame keer knalrood kunnen worden, afgewisseld met een hemels zuiders blauw.

De Kramer reflecteert experimenterend hoe vormen door een bijzondere aandacht voor kleur en materie kunnen alluderen op levenservaringen en hun per definitie wisselende karakter. In die kleurvelden, hier en daar korrelig geharst door de picturale carborundumdruk met het effect van een doorwinterd asfalt, verschijnen ook tafereeltjes die naar andere werelden van de vormgeving verwijzen: tekeningen in Chinese inkt, kleine schetsen, al eens een stukje landkaart of sporen van het technische tekenen. Dit alles vaak als collage, zeg maar ‘citaat’, aangebracht, geperst tussen plaat en papier. Willem Elias

Carborundumdrukken zijn een combinatie van hoog-, diep- en vlakdruk op basis van een mengsel van carborundum, siliciumcarbide, en verf; de techniek is goed te combineren met droge naald of met traditioneel geëtste platen. Zij lijken bijna geschilderd en zijn bijna altijd unieke stukken (1/1).