LUC HOENRAET

Luc Hoenraet is een materieschilder, tekenaar, etser en lithograaf. Zijn werken kunnen het best beschreven worden als moderne palimpsesten: perkamenten waarop men schrijft. Bij materieschilders is het licht en de lichtinval op de materie van het doek van essentieel belang: mat, glanzend, korrelig, enz. Om een specifieke lichtinval te krijgen kiezen zij hun materie samen met kleur. Materie en kleur vormen één geheel. Met een gekozen en eigen gemaakte materie-verf brengt hij eerst nauwgezet een achtergrondcompositie aan, waarna hij deze compositie gaat doorkrassen. Hoenraets werk behoort dan ook toe aan de lyrisch abstracte kunst, omdat het werk spontaan - maar in zekere zin toch beredeneerd - tot stand gekomen is. Om het gekraste effect te kunnen bekomen, vermengt Hoenraet zijn verf met zand, hars of andere materialen. Op de achtergrond in matte kleurpartijen laat hij het licht opklaren: hij vermijdt felle kleuren. Hij gebruikt zwart, grijs, bruin, oker, donkerrood en juist die aardekleuren brengen het zachte licht in zijn doeken. Ze doen het canvas letterlijk oplichten. Dit krassen gebeurt heel spontaan en fysiek zonder voorbereiding en meestal op het ritme van jazz-muziek. Dit is pure action painting. Bovenaldien gebruikt Luc Hoenraet zeer vaak een verschillende materie, annex kleur, in twee of meerdere verticale of horizontale banen op zijn doeken. Die krijgen een extra spankracht door die tegenstelling in materie en kleur. Luc Hoenraet is zeer bedreven met alle mogelijke types, samenstellingen en eigenschappen van materie-verven. Bij Luc Hoenraet heeft ieder doek zijn eigen specifieke materie-samenstelling zodat de materie niet zomaar een neutraal medium is, zoals verf kan zijn, maar door de lichtinval zelf wezenlijk deel uitmaakt van de expressie van het doek en de kunstenaar. Orde en chaos, complexiteit en eenvoud zijn de dragende en bindende componenten in zijn oeuvre.Luc Hoenraets oeuvre wordt gekenmerkt door het kruisteken, zowel in de universele als in de religieuze zin. Nu eens is het kruis mathematisch of puur plastisch, dan weer als teken van geloof, lijden of dood. Hij laat het in het midden, maar hij heeft wel een grote kruisweg ermee gemaakt.