BALDER

Balder, pseudoniem voor Boudewijn Van Hoeke, is een van de meest authentieke pop-art kunstenaars die er zijn en mag gerust naast zijn Amerikaanse collega’s als Andy Warhol, Roy Liechentenstein , Tom Wesselman of Ed Ruscha staan. Pop- art was in de VS in de vroege jaren 60 ontstaan als reactie tegen het zwaar Amerikaans expressionisme van W. DeKooning of Clifford Still en Rothko met hun colour fields. Men wou een eenvoudige, gemakkelijk herkenbare kunst propageren met doordeweekse onderwerpen en goedkope reproductie-technieken.

Zeefdruk was een van die technieken, omdat die goedkoop en eenvoudig was. Dat betekende ook een eigen vormtaal: een sterk contrasterend beeld, zonder tussentonen en een beperkt aantal kleuren. Andy Warhol heeft er zijn succes mee behaald. Later heeft de term pop-art een bredere betekenis gekregen en stond het voor bijna alle kunststromingen en -technieken die in de jaren 60-70 populair waren. Balder heeft de rollen omgedraaid: hij is vertrokken van een zeefdruk die hij dan op doek geschilderd heeft. Hij heeft ook die zeefdruk-beeldtaal toegepast in zijn schilderijen: een duidelijk herkenbaar onderwerp gereduceerd tot een zwart-wit beeld, een beperkt aantal primaire heldere kleuren, volledig gelijkmatig geschilderd zonder kleurschakeringen of kleurvermengingen. Hiermee realiseerde Balder een 100% uniek zuivere pop-art kunst die internationaal nauwelijks haar gelijke kende. Balder gebruikt een techniek en een beeldtaal die helemaal Amerikaans waren maar zijn onderwerpen waren juist anti-Amerikaans”.