PIERRE ALECHINSKY
Pierre Alechinsky was de benjamin van de Cobra-beweging die duurde van 1948 tot 1951 en die een groep Deense, Belgische en Nederlandse kunstenaars samenbracht die een spontane schilderkunst wilden promoten. Hij spendeerde zijn aandacht in die jaren vooral aan de uitgave van het tijdschrift ‘COBRA’. Nadien gaat hij oosterse kalligrafie bestuderen en vanaf 1960 vindt hij zijn eigen beeldtaal. Hij is op eerste plaats altijd een tekenaar gebleven die met verdunde inkt of verdunde acryl zijn figuren schildert op papier: poëtisch, speels, transparant, fantasierijk, levendig, literair en kleurrijk, maar nooit hard of agressief.
Schilderen is het maken van beelden. Het is het maken van beelden met plezier? Het is wandelen met de hand. Wat ik zie staan zie ik pas na de lectuur van mijn eigen beeld; het heeft niets te maken met een tevoren afgesproken thema. Het is geen idee. Literaire referenties komen in het schilderij misschien terecht: wat is de schilder tenzij een filter, iemand zonder ideeën, iemand wiens ideeën verbonden zijn met de beweging die hij maakt, tot die beweging voorbij is. P.A.
Cobra, dat is spontaneïteit; totaal tegengesteld aan de koele berekeningen van de abstractie, aan de miserabilistische of ‘optimistische’ speculaties van het socialistisch realisme, aan alle mogelijke discrepanties tussen het vrije denken en de actie van het vrije schilderen; het is ook een internationalistische openheid en een wil tot het neerhalen van grenzen tussen de specialismen: schilders schrijven en schrijvers schilderen. P.A.